*.*.* امنیت اطلاعات *.*.*
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
*.*.* امنیت اطلاعات *.*.*
نوشته شده در 8 شهريور 1391
بازدید : 1387
نویسنده : آرمان حسيني

يکي از نگراني‌هاي متخصصان آي‌تي، حفظ امنيت اطلاعات است. رمزنگاري يکي از روش‌هاي حفظ امنيت اطلاعات و يکي از دلايل مهم اختراع رايانه است. نرم‌افزارهاي زيادي براي رمز کردن اطلاعات ساخته شده‌اند تا بتوان اطلاعات را به گونه‌اي رمز کرد که هيچ فردي به غير از دارنده کلمه عبور، قادر به تشخيص ماهيت و يا حتي مشاهده فايل‌ها نباشد.

شرکت مايکروسافت در سيستم‌عامل ويندوز ويستا نرم‌افزاري به نام Btilocker ايجاد کرد تا نمونه‌اي اوليه از يک نرم‌افزار رمز کردن فايل‌ها محسوب شود. اين نرم‌افزار در ويندوز 7 تکامل يافته است و يک ابزار کامل براي رمز کردن اطلاعات محسوب مي‌شود. اين نرم‌افزار در نسخه‌هاي Ultimate و Enterprise ويندوز 7 و ويندوز سرور 2008 موجود است.

براي دسترسي به اين نرم‌افزار عبارت Bitlocker را در منوي Start وارد کنيد. در صورتي که سيستم‌عامل در درايوي با فرمت NTFS ذخيره شده باشد، شما مي‌توانيد هر يک از درايوهاي هاردديسک خود، حافظه فلش و يا هاردديسک اکسترنال را رمز کنيد. درايو رمز شده هنگامي که در يک رايانه ديگر و يا حساب کاربري ديگر فراخواني شود، اطلاعات مبهمي نشان مي‌دهد و تنها با وارد کردن کلمه عبور صحيح قادر به مشاهده اين اطلاعات به شکل اصلي آن‌ها خواهيد بود. خوب است بدانيد که حافظه فلش رمز شده، حاوي يک نسخه قابل حمل از Bitlocker است که در سيستم‌عامل‌هاي قديمي ويندوز نيز مي‌تواند فايل‌هاي رمز شده را به شرط ورود کلمه عبور صحيح نمايش دهد.

حداقل اندازه مورد نياز براي رمزدار کردن درايو 64 مگابايت است. تنها درايوهايي مي‌توانند با Bitlocker رمز شوند که فرمت آن‌ها در ويندوز قابل شناسايي باشد. بعد از رمزدار کردن يک درايو، با افزودن هر فايلي به آن درايو، آن فايل نيز رمز مي‌شود و ذخيره مي‌گردد.

فرمت کردن درايو باعث برداشتن رمز از درايو خواهد شد اما اطلاعات قبلي آن به هيچ وجه قابل بازيابي نخواهد بود. رمزدار کردن حافظه‌هاي فلش و درايوهاي محرمانه لپ‌تاپ‌ها با اين نرم‌افزار، کاري منطقي براي حفظ اطلاعات مهم کاربران ويندوز محسوب مي‌شود.

البته رمزدار کردن اطلاعات کاري زمان‌بر است و به توان پردازشي و حافظه فراوان نيازمند مي‌باشد.












مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: